Zsuzsa Klemmné Gonda
Title: PhD
Gender: female
Year of Birth: 1984
Place of Birth (Country): Hungary
Email-address(es): This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Office Phone Number: 06-1-872-1710
Doctoral Studies
Year of Doctoral Defence (PhD / CSc): 2015
Discipline: Linguistics
Title of Thesis: Reading strategies of digital text
Issuing Institution: Eötvös Loránd University
MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 2009
Discipline(s): philologist of Hungarian Language and literature
Issuing Institution: Eötvös Loránd University
Further Studies and Qualifications
Institution | Qualification | Year of Obtaining the Qualification |
Eötvös Loránd University | teacher of Hungarian language and literature | 2009 |
Eötvös Loránd University | applied linguist | 2009 |
Employment
Current Employer: Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary
Faculty: Faculty of Humanities
Institute: Teacher Training Centre
Department: Methodology Group
Current Position(s): lecturer
Current Employer: Eötvös Loránd University
Previous Position Held: lecturer
Other Previous Employers: Eötvös József high school
Other Previous Positions Held: teacher
Other Previous Employers: Lónyai Utcai Reformed high school
Other Previous Positions Held: teacher
Areas of Research and Teaching
- historical linguistic
- applied lingusitic
- methodology, teacher training
- reading research
Membership in Research Groups and Projects
2008–2009: TkOKA II. research, A tanári szövegértés-fejlesztő és IKT-kompetencia vizsgálata, Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport
2009–2011: TÁMOP 4.1.2-08/2/B/KMR research, Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása, ELTE BTKBölcsésztanár-képzési kutatócsoport
2011: Central European Cooperation in Education. Meeting of Directors-General and Experts. Vienna. 14–15 December.
2012: Central European Cooperation in Education. A New Learning Culture and Teacher Professionalism. International Workshop. Vienna. 11–12 April.
2012: Teacher Exchange Programme Pliot Initiative. Central European Regional Cooperation in Education. Ljubjana. 4–9. March.
2014: Developing Competences and Creativity – From Pre-school to Secondary Education. CeDeFop Study visit. Zdunska Wola. Poland. 2–6. June.
Educational Functions, Curriculum Development and Other
Teaching-Related Activities
Period | Function or Activity |
2011-2013 | methodology courses (ELTE) |
2013- | methodlogy courses (KRE) |
Language Skills
Language | Level and Kind of Proficiency |
english | C intermediate language exam |
german | C intermediate language exam |
Honours, Distinctions, and Prizes
Name of Distinction | Issuing Institution | Year of Issuing |
Membership in Academic Societies
Name of Organization | Function (if any) |
Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions
Period | Institution | Activities |
Promotorship in Doctoral Studies
Name of Doctoral Student, Institution |
Research Topic / Title of Dissertation | Year of Defence (if applicable) |
Opponentship in Doctoral Defences
Name of Doctoral Student, Institution |
Title of Dissertation | Year of Defence |
List of Publications
Monographs
Edited Books and Journals
Anyanyelv-pedagógia review
Chapters in Books
Articles in Academic Reviews (Printed and Electronic)
Új irányok, új utak az anyanyelvi nevelésben és a pedagógusképzésben. Anyanyelv-pedagógia 2008: 1. http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=37
Az interaktív tábla alkalmazása az anyanyelvi órán. Anyanyelv-pedagógia 2008: 2. http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=46
A szótárhasználati kompetencia elsajátítása és fejlesztése.Anyanyelv-pedagógia 2009: 2. http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=160
A nyomtatott és a digitális szövegek megjelenítése az interaktív táblán. Anyanyelv-pedagógia 2011: 1. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=304
III. Eötvös József országos középiskolai szónokverseny.Magyartanítás 2011: 3. 37–39.
A nómenklatúráktól a wikiszótárig. A papíralapú és a digitális szótárak kontrasztív elemzése. Filológia.hu 2012:4. 165–183.
Retorika a 21. században. Magyartanítás 2012: 4. 32–33.
A játék reneszánsza. Magyartanítás 2013:1. 37–38.
Conference Proceedings (Printed and Electronic)
Az IKT- és az anyanyelvi kompetencia komplex vizsgálata. In: Szőllősi László szerk. Pro Scientia Aranyérmesek X. konferenciája. Budapest. 2011.
Az IKT-eszközök alkalmazása a magyar nyelvi órákon. In: Bencéné Fekete Andrea szerk. Lehetőségek és alternatívák a Kárpát-medencében. Módszertani tanulmányok. Kaposvári Egyetem, Kaposvár. 2011. 32–38.
A szövegértési kompetenciát mérő tesztek példaszövegeinek szociolingvisztikai vizsgálata. In: Balázs Géza – Veszelszki Ágnes (szerk.).: Nyelv és kultúra – kulturális nyelvészet. Magyar Szemiotikai Tanulmányok. Budapest. 2012: 25–26.
A digitális olvasási stratégiák metakognitív folyamatainak feltérképezése. In: Bárdosi Vilmos (főszerk.) Asterikos 5. Tanulmányok. Nyelvtudományi Doktori Iskola. „Nyelv és társadalom”. 2013. 39–49.
A tanár kommunikáció jellegzetességei az IKT-osztályteremben. In: Veszelszki Ágnes – Lengyel Klára (szerk.) Tudomány, technolektus, terminológia. A tudományok, szakmák nyelve. Éghajlat Könyvkiadó. Budapest. 2014: 371–381.
Az IKT alkalmazásának lehetőségei a magyartanárképzésben. In: Dringó-Horváth Ida – N. Császi Ildikó (szerk.) Digitális tananyagok – Oktatásinformatikai kompetencia a tanárképzésben. Károli Gáspár Református Egyetem és L’Harmattan Kiadó. Budapest.http://www.kre.hu/ebook/dmdocuments/oktatasi_segedanyag/chap_4.html
Book Reviews
Egy fejlesztő olvasókönyv a gyakorlatban. (Adamikné Jászó Anna: 33 téma a szövegértő olvasás fejlesztésére). Magyartanítás 2011: 1. 21–23.
Markó Alexandra (szerk.) Beszédtudomány. Az anyanyelv-elsajátítástól a zöngekezdési időig. In: Anyanyelv-pedagógia 2012: 3. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=392
Translations
Creative Writing
Films and Multimedia (Digital Textbooks, Multimedia Creations etc.)
Discography
Organisation of Conferences
2009: I. Vályi András anyanyelv-pedagógiai konferencia (Methodology conference)
2011: II. Vályi András anyanyelv-pedagógiai konferencia (Methodology conference)
2011: I. Trefort-kerti bölcsésztanári konferencia (Methodology conference)
2012: II. Trefort-kerti bölcsésztanári konferencia (Methodology conference)
2013: III. Vályi András anyanyelv-pedagógiai konferencia (Methodology conference)
Academic and public Appearances (Live and Electronic)